Hoppa till huvudinnehåll

Facebooks nedgång och fall

Nu går det troll i Facebook-konceptet. Jag har på sistone sett en massa trams om att man ska använda Facebook för nätverksbygge - för marknadsföring. Som om någon skulle använda sitt födelsedagskalas för marknadsföring. Ack, så patetiskt. Problemet är ju att det är många drivna människor där ute som behöver komma ut i det nya samhället. Men det verkar vara lite svårt att skilja på moderna medier och sociala medier. Moderna medier är en nödvändighet för företag - sociala medier är ett skojigt begrepp för bondfångare. Det åker alltså runt konsulter som försöker förmå företagare, hantverkare och alla andra att ägna tid och energi på Facebook - för att få kunder - för att synas. Jag ser alla dessa seriöst arbetande människor som kommer att slösa bort ett oändligt antal timmar på något som inte har med affärer att göra. Undra hur många konkurser detta kommer att leda till. Jo, jag vet - jag är en konsult som åker runt och säger att det är viktig för företag att synas på Webben. Men ska det vara så svårt att skilja på företaget och medarbetarna? Ska det vara så svårt att skilja på Facebook och Webben? Facebook är inte Webben, det är en webb 2.0 applikation. Det tragiska är ju att man inte verkar veta vad Facebook är - men är man bondfångare så är man. Någon som säljer kurser i Facebook måste betraktas på samma sätt man skulle betrakta någon som sålde kurser i hur man sjunger i duschen - som en idiot. Facebook är i och för sig en bra grej, man håller sociala kontakter igång trots att man egentligen inte har tid. Med andra ord så får företag mer avslappnade och trygga medarbetare. Jag skulle nog tycka att det är helt självklart att man ska kunna använda Facebook på jobbet, på samma vis som att man ska få dricka kaffe. Att säga till sina medarbetare att de skall använda facebook för att lansera företaget är inte däremot bara löjligt. Det är bra för medarbetarna att motionera, men det finns ingen som skulle be sina anställda att lansera företaget på joggningturen. Keerons femte lag: När ett fenomen börjar säljas ut på bred front som universallösning så är dess framgångsaga all. Facebook är slut. En massa stackare som inte har nått intresse av sociala forum kommer att försöka använda systemet till något det inte är till för. Alla kommer att bli irriterade och ägna sig åt något annat. Vad tar över? Jag vet inte, men det finns många goda initiativ där ute. Facebooks väldiga dominans gör att jag kan gissa att vi kommer att få en diversifierad marknad ett tag - olika typer av nätverk för olika syften eller något som påminner om syndikerade rssflöden.
Kategori

ARKIV - Denna del av webbplatsen uppdateras inte.