Hoppa till huvudinnehåll

OM varumärken

aum

Så sprang jag på de där spikmattorna som tydligen är så populära. Har inte riktigt förstått det där. Som icke hindu så är ju fakiryoga inte min grej, så jag räknar inte med att fatta. Plastspikar känns dessutom lite löjligt, inte matcho direkt. Men sen så ska man alltså använda dem för att "må bra" - som om indiska fakirer sitter på spikar och kör knivar genom tungan för att "må bättre". Det handlar ju inte om en terapimetod. Yogis som svälter sig själv och sitter på spikmattor tar ju kol på sin hälsa för att växa själsligt. Kanske lite väl kropsfrånvänt för min smak, men som sagt är det inte min religion. Det känns på något sätt att denna nya förpackning av självspäkning och asketism verkligen skjuter sig själv i foten genom att hänvisa till hälsa. Lite som att sitta still för att få kondition. Men att det mer eller mindre är ytterligare en flumprodukt med new age-varning är ju ganska uppenbart. Men nu när jag såg denna produkt i verkliga livet så uppenbarade det sig ännu mer vulgärt. Som varumärke använder man nämligen symbolen AUM (OM) - den viktigaste symbolen inom Hinduismen. AUM är mantrat för allting i världen, om jag nu fattat det rätt. Det är alltså det heligaste av heliga inom Hinduismen. Jag känner inte så många hinduer, men jag undrar om de inte tar illa upp. Vad man dock kan undra är hur man kan vara så övermaga att använda en sådan symbol för en simpel plastprodukt. Jag råkar ofta ut för respektlöst använda av våra termer och symboler och det sker på grund av ignorans eller förakt. Alltså är de bakom denna produkt antingen ignoranta eller föraktfulla i förhållande till den Hinduiska traditionen. I vilket fall känner jag att varumärket helt förlorar sin trovärdighet. Respekterar man inte själv det man marknadsför så är lurendrejeriet uppenbart.

Kategori

Kursbanner

ARKIV - Denna del av webbplatsen uppdateras inte.